Budu já, majitel nemovitosti, prodávat s jednou nebo více RK?

Asi nejčastěji řešená otázka, kterou se zabývá většina majitelů bez předchozích zkušeností s prodejem.

Prvně je potřeba vymezit základní pojmy:

  • exkluzivita = prodej s jednou realitní kanceláří která Vás zastupuje
  • neexkluzivita = více realitních kanceláří i více makléřů

 

Častou domněnkou je, že pokud se prodejem mé nemovitosti zabývá více společností, musím zákonitě mít více prohlídek. Tedy více zájemců a tak i prodat za vyšší cenu. Pokud také takto smýšlíte, tak na to rovnou zapomeňte. Praxe je úplně opačná a ani zde neplatí, že čím více pruhů, tím více adidas. Faktem je, že pokud jednu nemovitost prodává více realitních kanceláří, vzbuzuje to pouze pocit nedůvěry a pochybnosti u zájemců (říkají si: "v čem je asi problém?"), dalé hraje velkou roli omezený prostor makléřů, kteří nechtějí a nebudou investovat do prodeje nemovitosti více než je nutné, protože je velká šance, že jí nakonec prodá někdo jiný a oni budou ve ztrátě. Další věcí jsou neseriozní praktiky, které se začínají používat právě v boji realitních společností mezi sebou s tím, že zájmy klientů v té chvíli přestávají být důležité. Výsledkem je neseriozní způsob prodeje a nabídky, který někdy dokáže nemovitost udělat až neprodejnou.

Pojďme se ale na výhody a nevýhody jednotlivých způsobů prodeje podívat podrobněji:

Výhradní smlouva

Nevýhradní smlouva

Makléř je schopen maximálně hájit zájmy svého klienta (prodávajícího) a je schopen vyjednat nejvyšší možnou prodejní cenu.

Makléř hájí zájmy kupujícího. Má omezené možnosti pro vyjednávání o nejvýhodnější prodejní ceně. Tím, že je nemovitost v nabídce více RK, často musí přistoupit na „nefér“ hru kupujícího a ostatních RK.

Makléř prezentuje o nemovitosti pravdivé informace, garantuje předprodejní, prodejní a poprodejní servis a usiluje o dosažení nejvyšší prodejní ceny a získání kladné reference od svého klienta.

 

Makléři různých RK s cílem prodat nemovitost dříve než konkurence často zkreslují informace o nemovitosti, prezentují různé ceny, různé provize a poskytují různý servis.

 

Makléř,  nemovitost velmi dobře zná a tím pádem jí může i lépe odprezentovat zájemcům. Zná její přednosti nebo vady a je schopen lépe reagovat na kritiku zájemců.  Zároveň nebude skrývat případné neduhy, které by v budoucnu mohly by vést k dodatečnému stornování  obchodu.

Nemovitost prodává více makléřů, kteří o ní většinou nevědí nic a nemohou tak ani dobře působit na zájemce o koupi. Často se snaží zakrýt  vady, a to jen proto, aby prodali jako první. Prohlídky se mezi makléře rozprostřou a majitel, pokud se prohlídek účastní, potkává v čase různé makléře.

 

Standardní výše provize umožňuje makléři vyšší investice do propagace nemovitosti při hledání potencionálního kupce, profesionální kvalitu zajišťovaného servisu a poskytnutí záruk, právní služby, pojištění, úschovy kupní ceny atd.

 

Makléři různých RK s cílem získat nemovitost do nabídky často nabízejí nižší provize - výsledkem jsou malé investice do propagace nemovitosti, nízká kvalita poskytovaného servisu a makléřů, žádné záruky. A samozřejmě nejsou ochotni se dělit o už tak nízkou provizi s makléřem, ať už z vlastní RK či od konkurence,  který by mohl dovést klienta, jenž by nemovitost koupil. Výsledkem je horší dosažený výsledek.

Nabídka působí na případné zájemce o koupi důvěryhodně a "zdravě". Zájemce o koupi ví s jakým makléřem má komunikovat.

 

Nízká důvěryhodnost nabídky (strach, nedůvěra, malý zájem potencionálních kupujících). Zájemce o koupi neví jak si vybrat makléře přes kterého by nemovitost koupil - často rozhodují parametry jako je nejnižší cena, ochota makléře spolupracovat s kupujícím o vyjednávání nižší ceny apod.

Makléř chodí na prohlídky především s prověřenými klienty, kteří mají vyřešené financování, apod. Cílem Vašeho makléře je šetřit čas Vám a udělat prohlídky co možná nejefektivnější.

Makléři vodí na prohlídky kdekoho. Protože realitní společnosti "válčí" mezi sebou, snaží se mít každý co nejvíce prohlídek aby to vypadalo že "dobře pracují". Výsledkem je, že z bytu či domu máte tzv. průchoďák a krom ztráty soukromí přicházíte i o spoustu času. Navíc pokud jedna RK má výrazně více prohlídek než jiná, při podobné prodejní aktivitě, není to podezřelé?

 

 
Asi jste zjistili, že nevím ani o jedné výhodě proč využívat formu neexkluzivního způsobu prodeje. Žádný seriozní makléř Vaši nemovitost jinak než exkluzivně nabízet nebude - to právě proto, že to s Vámi myslí dobře a chce pro Vás udělat maximum.


Rada pro Vás:

Neopakujte chyby, které udělalo už mnoho lidí před Vámi. A pokud si nejste jistí, že daný makléř je pro Vás tím pravým, místo uchylování se k neserioznímu způsobu prodeje se  zkuste domluvit na omezené trvání výhradní spolupráce. Třeba měsíc nebo dva. Je to sice krátká doba, ale budete si moci ověřit jak daný makléř funguje, komunikuje, jak nemovitost prezentuje, zda dodrží vše co slíbil apod. Pokud nejste spokojení, nebojte se makléře po zdravé úvaze vyměnit.

Závěr:

Ze statistik vyplývá, že při prodeji s jednou RK klient vždy dosáhne mnohem lepších výsledků než když prodej zadá více kancelářím. Rychlost a prodej za nejvyšší cenu je pro mě vždy prioritou.

Kontakt